איך עובדת מכונת תפירה? ו5 עובדות מעניינות

מכונת תפירה. כביכול מכשיר חשמל שימושי וותיק שכולנו מכירים וחלקנו משתמשים בו ברמת התחביב ואחרים ברמת המקצוע והשימוש היומיומי מסחרי. אבל, האם חשבתם מעט לעומק על מכונת התפירה? הכוונה, על ההיסטוריה שלה, מאיפה הגיעה ובכלל כמה “התגלגלה” עד שהגיעה לתצורה ולאופן השימוש שאנו עושים בה כיום? מוזמנים לפתוח את מגירת הידע ולהכיר את מכונת התפירה שלכם.

ההיסטוריה של מכונת התפירה מתחילה עוד במאה ה-18 כאשר הומצאו מספר מכונות ניסיוניות לתפירה.  עם זאת מכונות אלה לא היו יעילות במיוחד ולא זכו להצלחה רבה.

בשנת 1830, המציא חייט צרפתי בשם ברתלמי תימונייה מכונת תפירה שנחשבה למכונת התפירה השימושית הראשונה.  המכונה שלו עבדה באמצעות מחט בעלת חור בקצה,  דרכה הושחל החוט. המחט חדרה לתוך הבד ויצאה ממנו בצד השני כשהיא מושכת איתה את החוט וכך נוצרה לולאה, וו מיוחד תפס את הלולאה וקשר אותה עם חוט נוסף וכך נוצר תפר.

מכונת התפירה של תימונייה לא זכתה להצלחה מסחרית, מכיוון שהיא הייתה יקרה ומסורבלת ואז 15 שנים לאחר מכן, ב- 1846המציא אליאס האו האמריקאי (נחשב לאבי מכונת התפירה המודרנית.) מכונת תפירה משופרת, שהייתה פשוטה וקלה יותר לשימוש וגם זכתה להצלחה רבה.

בשנים שלאחר מכן, עברו מכונות התפירה שיפורים רבים. בשנת 1851, פותח מנגנון הזנת השיניים שאפשר הזנה אחידה של הבד תוך כדי תפירה. בשנת 1873, הומצאה דוושת הרגל שאפשרה שליטה נוחה יותר במהירות התפירה. במהלך המאה ה-20, עברו מכונות התפירה שיפורים נוספים, הן מבחינת המכניקה והן מבחינת הטכנולוגיה. כיום, קיימות מכונות תפירה ממוחשבות המסוגלות לבצע מגוון רחב של תפרים ודוגמאות.

היום, מכונות תפירה הן כלי רב-תכליתי המשמש הן לחובבי יצירה והן למקצוענים. הן יכולות לשמש לתפירת בגדים, וילונות, שמיכות, כריות ועוד. הן יכולות לשמש גם לתיקון בגדים קרועים או שחוקים.

איך עובדת מכונת תפירה?

בפשטות נאמר כי מכונת התפירה פועלת ע”י העברת מחט דרך הבד, תוך שימוש בחוט כדי ליצור לולאה מתחת לבד. לאחר מכן, לולאה זו נלכדת על ידי וו או סליל, מה שיוצר תפר קבוע.

תכל’ס, כך עובדת מכונת תפירה:

  • השחילו את החוט דרך המחט וסביב הסליל.
  • הניחו את שני חלקי הבד מתחת למחט, ודאו שהקצוות של הבד מיושרים.
  • הורידו את רגל הלחץ (רגל הלחץ היא כף רגל קטנה המחזיקה את הבד במקום בזמן התפירה.)
  • התחילו לדרוך על הדוושה שתפעיל את המכונה ותתחיל להזיז את המחט.
  • הניחו למכונה לתפור את הבד, כאשר אתם ה”מנווטים” ושומרים על יציבות התפירה.
  • כשתסיימו, הרימו את רגל הלחץ וחתכו את החוט.

טיפים לתפירה מוצלחת

  • יש להשתמש במחט ובחוט המתאימים לסוג הבד שאתם תופרים.
  • הקפידו שקצוות הבד יהיו מיושרים לפני תחילת התפירה.
  • תפרו לאט ובזהירות.
  • השתמשו בסיכות תפירה כדי להחזיק את הבד במקום.

5 עובדות על מכונת תפירה של ידעתם

עכשיו אתם יודעים איך עובדת מכונת תפירה, אבל ישנם עוד כמה עובדות מעניינות על מכונת תפירה ש(אולי) לא ידעתם ואנחנו כאן כדי לחדש ולחייך אתכם:

  1. תפירה איכותית מתחילה לאט: תמיד מתחילים עם תפר ראשון ידני לייצוב הבדים ורק אח”כ ממשיכים עם הדוושה.
  2. חוט + מחט + בד = תפירה מושלמת. התאימו בניהם לקבלת תפרים מושלמים ותפירה אחידה.
  3. “חזקה ברוורס”. לחיזוק התפר הראשון והאחרון מכונת התפירה “יודעת” לעשות תפר ברוורס לחיזוק התפירה על הבד.
  4. שורשים ישראלים. בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל נעשה לזמן קצר ניסיון ייצור מקומי של מכונת תפירה בעיר צפת במפעל ייעודי ושמו היה “סובינה” (מלשון הסתובבי נא). כיום מיוצרת ביפן תחת השם הלועזי SOVINA אז אם אתם נתקלים בה, דעו כי המקור התחיל כאן.
  5. פסל יפייפה  מאת ג’ודית ולר של מכונת תפירהנמצא בשדרה השביעית. רובע הבגדים. מידטאון מנהטן, ניו יורק, ארה”ב. שווה לראותו!

מאמרים נוספים

מכונת תפירה יד 2

מכונת תפירה יד 2

עולם התפירה קסום ומלא אפשרויות, החל מתיקונים קטנים ועד ליצירת בגדים מעוצבים מרהיבים ביופיים. רכישת מכונת תפירה מאפשרת לכם להגשים את החלומות שלכם בקלות ובנוחות.

קרא עוד »
Call Now Button דילוג לתוכן